اقتصاد مقاومتی ابزار مقابله با تهدیدهای اقتصادی

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران وعراق: شرایط جدید نشان داد به نسبتی که به اقتصاد مقاومتی توجه کردیم تاب آوری و قدرت مقابله ما بیشتر شده است.

به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، یحیی آل اسحاق افزود: تاب آوری اقتصاد و در مقابل تهدیدها روح اصلی سیاست های اقتصاد مقاومتی است.
وی اضافه کرد: آقای ترامپ فکر می کرد با این صحبت های اخیرش فضای روانی کشور را بویژه در حوزه اقتصاد بهم خواهد ریخت اما دیدیم که چنین نشد. تصور می کردند نرخ ارز افزایش شدیدی خواهد داشت، فعالیت های اقتصادی تعطیل خواهد شد و یا نگرانی هایی ایجاد شود که چنین اتفاقاتی نیفتاد.
آل اسحاق گفت: پس از صحبت های ترامپ، ارز روند نزولی داشت برخی شاخص های بورس رشد داشت و فعالیت های اقتصادی به حالت عادی ادامه دارد.
وی افزود: مردم را آنچنان که هستند در حوزه های اقتصادی و اجتماعی، بشناسیم و در مسائل کشور، اعتماد میان دولت و مردم و اعتماد به تدابیر شکل گیرد و به انگیزه های ملی، دینی و انقلابی مردم توجه کنیم بسیاری از مشکلات به آسانی قابل حل است که یکی از این مشکلات ، مسائل اقتصادی است.
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: اقتصاد مقاومتی شاخصه درون زایی و برون نگری دارد یعنی اگر به توانایی های داخل کشور توجه کنیم بسیاری از مشکلات قابل حل است از جمله اینکه گفته می شود قاچاق 10 تا 20 میلیارد دلار است اگر 10 میلیارد دلار از قاچاق را کاهش دهیم یعنی 10 میلیارد دلار به اشتغال اختصاص می یابد همچنین در حوزه بهره وری نکته قابل توجه دارایی های 500 میلیارد دلاری شرکت های دولتی است اگر 10 درصد بهره وری و بازگشت سرمایه آن را افزایش دهیم 50 میلیارد دلار بازگشت سرمایه آن می شود که معادل درآمدهای نفتی است.
آل اسحاق افزود: با این اقدام که در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی است فقط با درصدی افزایش بهره وری به اندازه درآمدهای نفتی بازگشت سرمایه خواهیم داشت.
وی گفت: اگر در الگوی مصرف، تولیدات داخلی و ارتباطات بین المللی توجه لازم را داشته باشیم سرعت رشد و توسعه اقتصادی بسیار بالا خواهد بود به طور نمونه به عنوان رئیس مشترک اتاق ایران و عراق می گویم سال گذشته 8 میلیارد دلار صادرات به عراق داشتیم که بعد از چین، دومین صادر کننده به این کشور بودیم اما با ظرفیت هایی که داریم براحتی می توانیم میزان صادرات به عراق را تا 15 میلیارد دلار افزایش دهیم اما لازمه اش این است که بانک مرکزی ما مسائل عراق را از حاشیه به متن بیاورد و به این کشور درست توجه کند.
آل اسحاق گفت: دیگر الزامات مورد نیاز برای رسیدن به صادرات 15 میلیارد دلاری در بازار عراق ، حذف بروکراسی زائد و انجام به موقع تعهدات از سوی فعالان اقتصادی و اتاق های بازرگانی و نهادهاست تا فضا برای رسیدن به این هدف محقق شود.
وی افزود: سابقه نشان داده که در چارچوب ریل گذاریهای انجام شده در ترسیم روابط فقط با شرق یا غرب نتوانستیم به اهداف مدنظر برسیم.
وی گفت: در مقطعی کل درآمد ارزی وزارت بازرگانی سابق 3 میلیارد دلار آن هم با یوزانس 6 ماهه و 10 هزار قلم کالای وارداتی بود که کشور اداره شد اما اکنون 100 میلیارد دلار ذخیره ارزی داریم که آورده خوبی است.
آل اسحاق گفت: اکنون مشکل ما اینست که تولیدات کارخانجات ما تقاضا ندارد نه اینکه کالا نداشته باشیم از این رو نظام تدبیر ما اعم از دولت، مجلس و مردم باید در ایجاد تقاضا برای کالای داخلی اقدام کنند.
وی افزود: اگر روحیه و حس تعامل و همدلی را که پس از صحبت های ترامپ در کشور ایجاد شد به اقتصاد کشور نیز تعمیم دهیم انسجام و وحدت نظر در اقتصاد هم شکل خواهد گرفت و عمده مشکلات حل خواهد شد.
وی گفت: در حوزه اقتصاد اکنون آن است کاری را که وزیر امور خارجه و فرمانده سپاه به عنوان نماد وحدت و انسجام نشان دادند ، فعالان سیاسی که نقش عمده ای در اقتصاد کشور دارند بیانیه مشترکی صادر کنند مبنی بر اینکه در حوزه اقتصاد همه از فعالان اقتصادی و دولت حمایت کنند که با این کار، قطعاً همه مشکلات حل خواهد شد.

Sorry - Comments are closed