صادرات کالا به عراق از مرز رسمی خسروی از سرگرفته شد

به نقل از خبرگزاری ایرنا، نعمت الله نازپرورده افزود: اکنون روزانه به طور میانگین 500 دستگاه کامیون حامل کالاهای صادراتی از مرز رسمی خسروی روانه عراق می شود.
وی ادامه داد» از روز گذشته تاجران عراقی و ایرانی پای کار آمدند و صادرات کالا از مرز رسمی خسروی به عنوان شاهراه اقتصادی کشورمان، طبق روال گذشته انجام می شود.
معاون فرماندار قصرشیرین اظهار داشت: در نیمه نخست امسال 164 هزار تن کالا به ارزش 33 میلیون دلار به وسیله هفت هزار و 500 دستگاه کامیون ازطریق مرز رسمی خسروی به عراق صادر شد.
نازپرورده افزود: همچنین در 6 ماه نخست امسال 999 هزار و 893 تن کالا به ارزش 345 میلیون و 246 هزار و 682 دلار با استفاده از 45 هزار و 318 کامیون از مرز رسمی پرویزخان در قصرشیرین به عراق صادر شد.
وی گفت: با پیگیری های به عمل آمده ازسوی فرمانداری، استاندار و مسئولان اداره مرزی وزارت کشور، به زودی شاهد بازگشایی مرز رسمی پرویزخان برای انجام مبادلات تجاری، بازرگانی و مسافری خواهیم بود.
مرز پرویزخان از 23 مهر به دنبال برگزاری همه پرسی در اقلیم کردستان و با درخواست دولت مرکزی عراق بسته شد.
مرز خسروی از دیرباز محل تردد زائران ایران به کربلای معلی است و مردم این شهرستان همواره مدال افتخار میزبانی زائران حسینی را بر گردن داشته اند.
با پیگیری مسئولان استان کرمانشاه، با ابلاغ نامه ای ازسوی وزارت کشور مبنی بر بازگشایی مرز خسروی در 28 اسفند 93 به استانداری کرمانشاه، این مرز رسمی و بین المللی بازگشایی شد ولی تا به این لحظه این مرز به روی زائران بسته است.
هم اکنون به طور میانگین روزانه 100 مسافر و زائر عراقی از طریق مرز خسروی به ایران و عراق تردد می کنند.
شهرستان قصرشیرین دارای 14 واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا سه با 322 اتاق و یک هزار و 200 تخت است که بیشتر این اماکن در اوایل دهه 80 ساخته شده است تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشند.
مرز خسروی نزدیکترین نقطه از کشورمان به بغداد، کربلا، کاظمین و سامراست که این مرز تا بغداد پایتخت کشور عراق 190، نجف 380، کربلا 300، کاظمین 203 و تا سامرا نیز 326 کیلومتر فاصله دارد.
قصرشیرین در غرب کرمانشاه با 27 هزار تن جمعیت، بیش از 186 کیلومتر مرز با عراق دارد.

Sorry - Comments are closed