منطقه ویژه اقتصادی مهران در استانه تصویب قرار دارد

استاندار ایلام از تصویب احتمالی منطقه ویژه اقتصادی مهران در مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: در صورت تصویب، این طرح باعث تحول اقتصادی زیادی در استان می شود.

به نقل از خبرگزاری ایرنا، قاسم سلیمانی دشتکی روز یکشنبه در نشست اعضای اتاق بازرگانی و جمعی از بازرگانان و تجار ایلام اظهار کرد: مرز مهران با توجه به موقعیت خاص خود یک مرز منحصر به فردی است و مدیران باید از موقعیت این مرز برای رشد صادارت و توسعه و رونق استان استفاده بیشتری کنند.
وی افزود: معاون سیاسی امنیتی استانداری در هفته آینده مقدمات تشکیل نشست مشترکی با حضور تجار، بازرگانان استان های ایلام و واسط را در استان واسط عراق فراهم کند تا مسائل موجود در خصوص مراوده های تجاری این 2 استان بیان شود.
سلیمانی دشتکی با بیان اینکه گمرک باید برای رونق تجارت در مرز مهران تلاش کند، یادآور شد: مدیران حوزه های مرتبط نیز باید برای دفع مشکلات تجاری و گمرکی در مرز مهران با گمرک همراهی و همکاری داشته باشند.
وی با اشاره به برخی مشکلات تجار و بازرگانان در مرز مهران گفت: باید قوانین وضع شده از سوی مدیران به نفع مردم باشد نه اینکه به دامنه مشکلات آنها اضافه کند.
استاندار ایلام افزود: اتاق بازرگانی ایران مقدمات نشست دو جانبه ای بین مسئولان ایران و عراقی در خصوص وضعیت مرز مهران پیگیری کنند.
وی همچنین بر راه اندازی مرزهای چیلات و چنگوله تاکید کرد و افزود: زیرساخت های لازم در مرز چیلات دهلران فراهم شده ولی مرز چنگوله نیازمند ایجاد تاسیسات و زیرساخت های لازم برای راه اندازی است.
رئیس اتاق بازرگانی استان ایلام هم گفت: با توجه به مشکلات عدیده مرز مهران بخش خصوص به تنهایی قادر به رفع مشکلات مرز نیست و باید دولت از طریق وزارت خانه های مرتبط برای رفع یا کاهش مشکلات مرز وارد عمل شود.
وی با بیان اینکه در مرز مهران خلاء های زیادی وجود دارد، تاکید کرد: یکی از مشکلات ما در مرز مهران نبود رایزن تجاری و اقتصادی از سوی دولت عراق است.
فروتن یادآور شد: مسئولان ایرانی باید از طریق دولت مرکزی عراق و با کمک سفارت ایران مشکلات موجود در مرز مهران را مطرح و مرتفع کند.
فروتن بر لزوم هماهنگی بیشتر در بین گمرک ضرباطیه عراق و مهران در خصوص صادرات کالا و تبادلات تجاری تاکید کرد و گفت: برای کاهش مشکلات و بهبود وضعیت مراوده های تجاری باید بین این دو مرز هماهنگی های بیشتری صورت بگیرد.
وی همچنین پیگیری مشکلات تاجران را امری ضروری و لازم برشمرد و اظهار کرد: یکی دیگر از موانع بر سرراه تجارت استان تداخل برنامه های مدیریتی و موازی کاری های دستگاه های اداری است که باید این موازی کاری ها اصلاح شود.
وی تاکید کرد: همچنین محوطه گمرک مهران جوابگوی نگهداری حجم کالاهای صادراتی نیست و تجهیزات و امکانات این مرز نیازمند توسعه بیشتر است.
فروتن از وضعیت شرایط بهداشتی واحدهای تجاری مستقر در مرز انتقاد کرد و افزود: امکانات رفاهی در مرز مهران بسیار اندک و گاه در حد صفر است که باید این نیازها نیز مرتفع شود.
در این نشست که جمعی از فعالان اقتصادی و تجار و بازرگانان حضور داشتند اعضا به بیان مشکلات، انتقادات و راهکارهای خود در خصوص فعالیت های تجاری پرداختند.

Sorry - Comments are closed