هیأت ایرانی شرکت کننده در کنفرانس بازسازی عراق: مشارکت کنندگان در بازسازی عراق اهداف کوته‌بینانه سیاسی را کنار بگذارند

هیأت ایرانی شرکت کننده در کنفرانس بازسازی عراق از همه طرف‌هایی که در این روند شرکت خواهند کرد خواست که اهداف کوته‌بینانه سیاسی و پیش شرط‌های ژئوپلیتیک را کنار بگذارند و همکاری بر رقابت ارجحیت داشته باشد.

به نقل از خبرگزاری فارس، هیأت ایرانی شرکت کننده در کنفرانس بین‌المللی بازسازی عراق در کویت چهارشنبه به ارائه مواضع کشورمان پرداخت.

مشروح این سخنرانی به شرح زیر است: 

جمهوری اسلامی ایران خرسند است که در نشست بین‌المللی کویت برای بازسازی عراق شرکت می‌کند و از دولت کویت برای برگزاری این نشست قدردانی می‌کند.

همچنین مسرت خود را از اینکه اخراج داعش از قلمرو تحت کنترلش را جشن می‌گیریم و قرار است با هم برای بازسازی عراق همکاری کنیم، ابراز می‌کند. ایران به جنگ علیه داعش در عراق و سوریه کمک کرد و نخستین ملتی بود که در تیرماه 1393 به درخواست عراق برای توقف حرکت داعش به سمت بغداد و اربیل پاسخ داد. ما نسبت به محترم شمردن حاکمیت ملی و تمامیت ارضی عراق متعهدیم و به همکاری با مردم و دولت عراق در دفاع از این اصول و تلاش جاری‌شان برای ثبات و توسعه ادامه خواهیم داد.

در حالیکه عراق از نظر نیروی انسانی و منابع طبیعی کشوری غنی است، جامعه بین المللی به مردم عراق به خاطر هزینه سنگینی که در خط مقدم مبارزه علیه افراطیون و به نمایندگی از طرف تمامی جهان پرداخت، مدیون است. کمک جامعه بین‌المللی به بازسازی عراق نه تنها نشانه قدردانی از تلاش‌های پر هزینه ملت و دولت عراق خواهد بود، بلکه سرمایه‌گذاری مهمی نیز در جهت جلوگیری از سربرآوردن مجدد افراطیون بشمار خواهد رفت.

ایران در نخستین نشست بازسازی عراق در مادرید در سال 2003 متعهد به کمک در حوزه‌های گاز و برق شد و در این زمینه به تعهد خود عمل کرد. ما بخش خصوصی خود را به ادامه همکاری با عراق به رغم شرایط دشوار امنیتی و مالی در آن کشور تشویق کردیم. فعالان ایرانی در بخش خصوصی همچنان آماده همکاری در بخش انرژی و زیرساخت‌ها از طریق ارائه اقلام و دانش فنی مربوطه هستند. ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، قرار دادن جاده‌های ترانزیتی ایران در خدمت بازسازی عراق و در دوره بعد از بازسازی، همکاری با عراق برای تقویت بنادر آبادان، خرمشهر و بصره، اتصال راه آهن‌های دو کشور از طریق ساخت راه آهن شلمچه – بصره، اتصال شبکه برق دو کشور، بهره‌برداری صیانتی از حوزه‌های مشترک نفتی، افزایش ظرفیت خطوط نفت و گاز از جمله طرح هایی است که دولت و بخش خصوصی ایران آماده کمک برای انجام آنها است.

عراق می‌تواند به عنوان پلی برای ایجاد ارتباط بین طرف‌های شرکت کننده در بازسازی این کشور عمل کند. برای این منظور، ضروری است که از میل به تبدیل عراق به عنوان محلی برای رقابت اجتناب شود. ما همچنین توصیه می‌کنیم که در جریان تلاش برای بازسازی عراق نیز همکاری بر رقابت ارجحیت داشته باشد. لذا، بخش عمومی و خصوصی در ایران آماده مشارکت با همتایان خارجی خود در عراق است.

همچنین ضروری است که همه طرف‌هایی که در بازسازی عراق شرکت خواهند کرد، اهداف کوته‌بینانه سیاسی و انگیزه‌ها و پیش شرط‌های ژئوپلیتیک را کنار بگذارند و بر کار عظیم پیشرو که در نهایت به سود منافع تمامی خواستاران ثبات در منطقه و ماورای آن خواهد بود، متمرکز شوند.

ایران مشتاق کمک به مردم و دولت عراق برای ایجاد یک کشور با ثبات و توسعه یافته در مرزهای خود است. تمامی کنشگرانی که احساس مسئولیت دارند، باید به تنوع سیاسی و فرهنگی در عراق گردن نهند و در جهت توسعه اجماع ملی در آن کشور به عنوان مهمترین پیش‌شرط برای موفقیت در بازسازی عراق بکوشند. ما اطمینان داریم که مردم عراق که دهه‌ها دیکتاتوری، وحشیگری و خشونت را تجربه کرده، مصمم به حفظ دستاوردهای دموکراتیک خود و تحکیم بیشتر وحدت ملی، دولت فراگیر و انسجام اجتماعی هستند.

Sorry - Comments are closed