دستاوردهاي سفر العبادي به ژاپن

تلویزیون العراقیه دستاورد‌های سفر نخست وزیر عراق به ژاپن، از جمله امضای چندین توافقنامه در زمینه سرمایه گذاری و اقتصادی را تشريح کرد.

به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، به گفته اين شبکه سفر دو روزه حیدر العبادی به توکیو از نظر دستاورد‌ها و نتایج ثمر بخش، موفقیت آمیز بود. حیدر العبادی در حالی به عراق بازگشت که نشست‌های بحث و گفتگوی رسمی وی با «شینزو آبه» همتای ژاپنی اش به انعقاد دو توافقنامه انجامید. نخستین توافقنامه در خصوص تکمیل طرح بزرگ آب بصره در شهر «الهارثه» و دومین آن درباره احیای زمین‌های قرار گرفته میان رود دجله و فرات است.
سعد الحدیثی سخنگوی نخست وزیر عراق تصریح کرد: عبادی به منظور حمایت از ایجاد فرصت‌های شغلی در عراق در کنفرانس توکیو شرکت کرد. وی همچنین ریاست هیئت عراقی را در نشست‌های رسمی مشترک با دولت ژاپن بر عهده داشت. حیدر العبادی همچنین با رئیس سازمان توسعه تجارت خارجی ژاپن دیدار و با پنج نفر از روسای شرکت‌های بزرگ این کشور که در زمینه صنعت، انرژی، سازندگی و ساخت و ساز فعال هستند، نشستی برگزار کرد.
این دیدارها، نتایج مثبتی به دنبال داشت و به منظور توسعه اقتصاد ملی عراق و سرمایه گذاری شرکت‌های ژاپنی در بخش مختلف این کشور، توافقنامه‌های بسیاری به امضا رسید.
گزارشگر در ادامه افزود: با وجود گذشت تنها دو روز از سفر العبادی به ژاپن و پس از بحث و گفتگو‌های وی با دولت و شرکت‌های ژاپنی که در سرمایه گذاری و بازسازی عراق متمرکز شده، این سفر نتایج بسیار زیادی به دنبال داشته و از اهمیت راهبردی بالایی برخودار است. سفر العبادی به امضای چندین توافقنامه مشترک میان عراق و ژاپن انجامید. افزون بر آن، تفاهم نامه‌های بسیاری در زمینه‌های مختلف در جهت منافع عراق به امضا رسید.
گزارشگر در ادامه تصریح کرد: نتایج سفر العبادی به ژاپن عبارتند از:
– امضای توافقنامه میان عراق و ژاپن در خصوص تکمیل طرح بزرگ آب بصره در شهر «الهارثه» به منظور تامین اهالی بصره
– امضای توافقنامه میان عراق و ژاپن در خصوص احیای زمین‌های کشاورزی میان دو رود دجله و فرات
– تصمیم نخست وزیر ژاپن در پاسخ به درخواست حیدر العبادی برای کاستن از خطرات حضور ژاپنی‌ها در عراق که به ورود شرکت‌های ژاپنی و سرمایه گذاران به عرصه عراق کمک شایانی خواهد کرد.
– تصمیم ژاپن برای تداوم حمایت از عراق، نقش آفرینی در بازسازی آن و تشویق شرکت‌ها برای فعالیت در این کشور
– اعلام آمادگی رئیس شرکت تجاری «سومیتومو» برای احداث کارخانه‌هایی در عراق برای تولید خودرو‌های ژاپنی و خدمات پس از فروش
– گسترش دفاتر سازمان توسعه تجارت خارجی ژاپن (جترو) در عراق و موافقت آن برای اعزام شرکت‌های خود به عراق به منظور سرمایه گذاری، آن هم پس از دیدار العبادی با هیرو یوکی ایشیگه، مدیر این شرکت
– اعلام آمادگی شرکت «تویو اینجینیرینگ کورپوریشن» برای سرمایه گذاری گاز‌های همراه نفت
از دیگر دستاورد‌های این سفر این است که شرکت «تویوتا تسوشو کورپورشین» ۴ نیروگاه برقی ثابت و سیار ۴ با توان ۴۰۰ کیلو وات در مناطق «میسان»، «المثنی»، «شط العرب» و «الشطره» ایجاد خواهد کرد. این شرکت همچنین ۱۲ نیروگاه سیار با توان ۱۳۲ کیلو وات ایجاد خواهد کرد که بیشتر آن‌ها پیش از تابستان ۲۰۱۸ به منظور افزایش میانگین تولید انرژی برق کار خود را آغاز خواهند کرد.
اعلام آمادگی رئیس شرکت «میتسوبیشی هیتاچی» برای حمایت از عراق در زمینه بازسازی و اجرایی کردن طرح‌های بسیار در این کشور و آماده سازی نیروگاه برق الهارثه در شهر بصره و امکان گسترش آن به منظور فراهم کردن انرژی برق برای مردم بصره، از دیگر دستاور‌های این سفر محسوب می‌شود.
همچنین رئیس شرکت «جابیکس» برای افزایش سرمایه گذاری در زمینه نفتی به ویژه در استان ناصریه و افزایش آن تا سقف ۴.۵ میلیارد اعلام آمادگی کرد. این سرمایه گذاری به فراهم آمدن فرصت‌های شغلی برای شهروندان این استان و احداث مراکزی برای آموزش نیرو‌های متخصص در عراق خواهند انجامید.

Sorry - Comments are closed