تنها راه توسعه اقتصادی خرمشهر لایروبی اروندرود است

معاون استاندار و فرماندار ویژه خرمشهر گفت: تنها راه توسعه اقتصادی خرمشهر لایروبی اروندرود و ایجاد بستر لازم برای تردد شناورهای 15 هزار تنی در این رودخانه است.

به نقل از خبرگزاری ایرنا، ولی اله حیاتی اظهار کرد: تا پیش از آغازجنگ تحمیلی شناورهای زیر 20 هزار تن با آبخور هشت تا 9 متر به بندر خرمشهر تردد می کردند اما اکنون کشتی های زیر پنج هزار تن با آبخور چهار متر و 20 سانتیمتر می توانند به بندر خرمشهر تردد کنند که با انجام لایروبی اروندرود تردد شناورهای بزرگ به این بندر فراهم می شود.

وی گفت:انجام هرگونه لایروبی در آبراه بین المللی اروند باید با همکاری طرف عراقی انجام شود ولی به نظر می رسد لایروبی این آبراه اولویت کشور عراق نیست.

وی افزود: زیرساخت های لازم برای حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی در خرمشهر به ویژه در بخش بندری فراهم است و در صورت اتصال ریلی مرز شلمچه به بصره عراق امکان صادرات ریلی به کشور عراق نیز فراهم می شود.

حیاتی به رونق توریسم درمانی پس از لغو روادید ورود اتباع عراقی به خرمشهر اشاره کرد و بیان داشت:زیرساخت های درمانی لازم برای جذب گردشگر خارجی با همکاری سازمان منطقه آزاد اروند در خرمشهر فراهم شده است.

فرماندار خرمشهر افزود:متاسفانه عراق نتوانسته زیرساخت های لازم برای توسعه صادرات را از مرز شلمچه تا بصره فراهم کند و این امر باعث شده تا در ایام اربعین نتوانیم از مرزشلمچه صادرات داشته باشیم.

آب رودخانه اروندرود در جنوب غربی ایران و در مرز ایران و عراق، از رودهای دجله، فرات و کارون پدید آمده ‌است.

در سال ۱۹۷۵ در معاهده الجزایر با میانجی‌گری رییس‌جمهور الجزایر، عراق خواسته‌های ایران در زمینه اروندرود را پذیرفت و خط تالوگ برای نخستین بار مرز رسمی دو کشور در این رودخانه شد.

پس از جنگ تحمیلی وجود شناورهای مغروقه در اروندرود باعث شده تا کشتی های با تناژ بالا و کانتینربر نتوانند در این آبراه تردد کنند.

Sorry - Comments are closed