هیات اتاق بازرگانی دیوانیه عراق ظرفیتهای خوزستان را بررسی کرد

هیاتی از اتاق بازرگانی دیوانیه مرکز استان قادسیه عراق در سفر به خوزستان، ظرفیت ها و قابلیت های این استان را برای گسترش روابط بررسی کرد.

رییس اتاق بازرگانی دیوانیه مرکز استان قادسیه عراق گفت: استان خوزستان با ظرفیت هایی که دارد، می تواند در زمینه گردشگری و به ویژه حوزه سلامت بازار هدف دیوانیه باشد.

به نقل از خبرگزاری ایرنا، محمود عبدالحسن جبار اللیثی روز شنبه در حاشیه برگزاری نشست با اعضای اتاق بازرگانی اهواز بیان کرد: دیوانیه نیازمند و علاقه مند برقراری ارتباط با خوزستان در بحث توریسم سلامت است که در این صورت، بیماران ما که به کشورهای دورتر مانند هند و لبنان سفر می کنند، می توانند به این استان سفر کنند.

وی افزود: اگر بتوانیم ظرفیت های درمانی خوزستان و اهواز، هزینه ها و نوع تخصص ها را شناسایی و بررسی کنیم، می توانیم در دیوانیه بازاریابی و مردم را علاقه مند آمدن به خوزستان کنیم.

رییس اتاق بازرگانی دیوانیه بیان کرد: هیات عراقی شامل برخی اعضای اتاق بازرگانی استان قادسیه و تجار و بازرگانان فعال در زمینه انرژی، حبوبات، پیمانکاری، مصالح ساختمانی، صنایع تبدیلی شهرستان دیوانیه، برای نخستین بار به خوزستان آمده و هدف از این سفر فعال سازی روابط تجاری و افزایش مبادلات تجاری بین 2 کشور و استان است.

وی ادامه داد: در اتاق بازرگانی دیوانیه رغبت زیادی به افزایش روابط با ایران وجود دارد و ملت عراق نیز با آسودگی خیال کالاهای ایرانی را می پذیرند که کیفیت خوبی دارند، به همین دلیل به دنبال افزایش مراودات هستیم.

اللیثی یادآور شد: ظرفیت های زیادی در زمینه گردشگری، کشاورزی، انرژی و درمان در خوزستان وجود دارد ولی امیدواریم ارتباطات دو سویه باشد و سفرهایی نیز از سوی هیات ایرانی به دیوانیه و برگزاری نمایشگاه های مشترک برای معرفی و بازاریابی کالاها صورت گیرد.

وی به برخی مشکلات موجود در بین بازرگانان ایرانی و عراقی اشاره کرد و افزود: اختلافات بین تجار، وارد شدن کالایی با کیفیت پایین تر بر خلاف توافق، نبود پایبندی به زمان برای تحویل کالا و اختلافات مالی از جمله مشکلاتی هستند که گاهی وجود دارند.

رییس اتاق بازرگانی دیوانیه ادامه داد: اتاق بازرگانی اهواز با ایجاد مرکز داوری گام مهمی در زمینه حل مشکلات بین بازرگانان ایرانی و عراقی برداشته که بر اساس آن، بدون مراجعه به مراجع قضایی و از طریق مکاتبه و رسیدگی این مشکلات قابل حل خواهد بود.

اللیثی گفت: قصد داریم یک مرکز تجاری در دیوانیه برای بازاریابی و معرفی کالاهای ایرانی دایر کنیم تا میزان ارتباطات تجاری دو استان خوزستان و قادسیه را افزایش دهیم.

**ایجاد بازارهای جدید از اهداف اتاق بازرگانی اهواز است

رییس اتاق بازرگانی اهواز نیز گفت: افزایش میزان صادرات و ایجاد بازارهای جدید برای فعالان اقتصادی از اهداف مهم اتاق بازرگانی اهواز است.

شهلا عموری در حاشیه نشست با اعضای اتاق بازرگانی دیوانیه عراق در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: دیوانیه مرکز استان قادسیه عراق منطقه ای بکر برای خوزستان به شمار می رود که می تواند در زمینه توریسم سلامت، گردشگری، صادرات مواد غذایی و مصالح ساختمانی با خوزستان ارتباط داشته باشد.

وی گفت: در این نشست ظرفیت های خوزستان در زمینه های مختلف درمانی، گردشگری و صنعت به هیات عراقی معرفی شد که امیدواریم آغازی برای همکاری دو جانبه این دو استان باشد.

رییس اتاق بازرگانی اهواز بیان کرد: این نخستین سفر این هیات عراقی به اهواز است و امیدواریم که بتوانیم از خوزستان هیاتی را به عراق اعزام و نمایشگاهی را در آن جا داشته باشیم.

وی ادامه داد: هم اکنون با استان های بصره و میسان عراق مراودات تجاری داریم و می توانیم در صورت آغاز همکاری، از طریق چذابه کالاهایی را برای دیوانیه بفرستیم.

عموری با اشاره به برخی مشکلات تجاری بین ایران و عراق گفت: بیشتر مشکلات مربوط به طرف عراقی است از جمله اینکه بخشنامه ها به موقع اعلام نمی شوند، ممنوعیت کالا به یکباره اعمال می شود، متولی مشخصی در مرزها وجود ندارد، جلسات مشترک به صورت ماهیانه برگزار نمی شود و تعرفه های بالایی از سوی واسطه ها(نه گمرک عراق) بر کالاهای ایرانی اعمال می شود.

وی درخصوص وضعیت مراکز داوری بین ایران و عراق توضیح داد: مراکز داوری در سال های گذشته در اتاق های بازرگانی سراسر کشور ایجاد شده و در مرکز داوری خوزستان نیز هفت نفر از وکلای مجرب استان همکاری می کنند.

رییس اتاق بازرگانی اهواز گفت: با اتاق العماره عراق دو سال پیش تفاهم نامه ای امضا شده که در صورت بروز مشکلات، با داوری مشکلات حل می شود و در صورت حل نشدن، به یکی از وکلا معرفی می شوند تا در دادگاه طرح دعوی کنند.

رییس اتاق بازرگانی اهواز ادامه داد: اتاق بازرگانی دیوانیه برای تفاهم نامه ایجاد مرکز داوری علاقه خود را نشان داده که در صورت آغاز همکاری این تفاهم نامه نیز امضا می شود.

Sorry - Comments are closed